La passada nit, donant tombs per la pàgina Facebook vaig veure que Juan José de Haro havia penjat un vídeo que, més que invitar a la reflexió, em va deixar un regust de culpabilitat. Més avall ho explicaré…
El vídeo forma part d’una campanya del National Center for Missing & Exploited Children que pretén concienciar-nos dels riscos de posar informació personal a la Xarxa.
De moment, mireu-lo:
Els motius de preocupació són diversos:
Ensenyem a utilitzar Internet d’una manera responsable, segura?
Ho fem a les escoles? Ho fem les famílies?
Ensenyem els beneficis i els riscos d’Internet?
Donem pautes de comportament en l’ús de les tecnologies?
Transmetem orientacions sobre auto-protecció i respecte?
Estic segur que aquestes preocupacions no són exclusivament meves… També hi ha, lògicament, incertesa pels efectes que els continguts i la creixent virtualitat puguin produir als infants. Mireu l’entrada que la meva companya Rosalina publica en el seu bloc…
L’any 2000, la Fundació Catalana per a la Recerca va crear el programa INTERNET SEGURA a Catalunya, fruit de la iniciativa de la Comissió Europea que va adoptar el Pla d’Acció per una Internet més Segura l’any 1999.
Actualment INTERNET SEGURA és un programa, gestionat per IQUA -Agència de Qualitat d’Internet- per la sensibilització i la promoció de l’ús segur d’Internet, per a que infants i adolescents puguin gaudir dels beneficis que els ofereix la Xarxa.
Faig un extracte dels consells per a pares i educadors que ens proposen per tal de prevenir situacions de risc i ajudar els nostres infants i alumnes a navegar amb seguretat:
1. Familiaritzar-se amb Internet
2. Parleu obertament amb els infants i adolescents sobre l’ús d’Internet
3. Navegar junts
4. Informar-se sobre les eines de control
5. Preguntar en el centre educatiu quina política de seguretat segueixen
6. Establir regles bàsiques de seguretat a la llar i al centre educatiu
7. Col·locar l’ordinador a la vista de tots
8. Ensenyar els menors a navegar amb seguretat
9. Cercar llocs web segurs
10. Davant un possible problema, reaccionar a temps
Tots ells estan dirigits a que infants i alumnes arribin a:
Ser conscients que l’ordinador és una eina educativa que serveix per a comunicar-se de manera positiva.
Saber distingir entre els continguts d’Internet que són recomanables i els que no ho són.
Ser conscients que a Internet hi ha gent de tota mena, com a qualsevol altre lloc
Saber reaccionar de manera responsable i saber resoldre per si mateixos possibles situacions de risc.
En aquesta línia va néixer, també, i-Confiable. Es tracta d’un projecte enmarcat dins del plan Avanza del Ministeri de Indústria, Turisme i Comerç, promogut i gestionat per l’Ajuntament de Sabadell, amb la coordinació acadèmica de la Universitat Ramon Llull (URL) i la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), que té per finalitat millorar les competències digitals de la comunitat educadora i la cohesió social a partir d’un conjunt d’accions que conflueixen en la creació i dinamització d’una xarxa social de promoció de webs educatives confiables (anomenades i-Confis).
Una de les accions que han posat en marxa és el concurs de webs segurs, que té com a objectiu premiar la participació i la col·laboració d’internautes i centres educatius en la construcció d’un lloc web -http://www.i-confiable.net/index.php- recopilatori de llocs que acompleixen els criteris de confiabilitat per a infants i adolescents. Feu clic sobre la imatge per accedir a la web del concurs.
Article extret de: http://phobos.xtec.cat/crp-tarragones/zonatic-n/
viernes, 6 de marzo de 2009
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario