viernes, 6 de marzo de 2009

Ensenyar és la clau

La passada nit, donant tombs per la pàgina Facebook vaig veure que Juan José de Haro havia penjat un vídeo que, més que invitar a la reflexió, em va deixar un regust de culpabilitat. Més avall ho explicaré…

El vídeo forma part d’una campanya del National Center for Missing & Exploited Children que pretén concienciar-nos dels riscos de posar informació personal a la Xarxa.

De moment, mireu-lo:





Els motius de preocupació són diversos:

Ensenyem a utilitzar Internet d’una manera responsable, segura?
Ho fem a les escoles? Ho fem les famílies?
Ensenyem els beneficis i els riscos d’Internet?
Donem pautes de comportament en l’ús de les tecnologies?
Transmetem orientacions sobre auto-protecció i respecte?


Estic segur que aquestes preocupacions no són exclusivament meves… També hi ha, lògicament, incertesa pels efectes que els continguts i la creixent virtualitat puguin produir als infants. Mireu l’entrada que la meva companya Rosalina publica en el seu bloc…

L’any 2000, la Fundació Catalana per a la Recerca va crear el programa INTERNET SEGURA a Catalunya, fruit de la iniciativa de la Comissió Europea que va adoptar el Pla d’Acció per una Internet més Segura l’any 1999.


Actualment INTERNET SEGURA és un programa, gestionat per IQUA -Agència de Qualitat d’Internet- per la sensibilització i la promoció de l’ús segur d’Internet, per a que infants i adolescents puguin gaudir dels beneficis que els ofereix la Xarxa.

Faig un extracte dels consells per a pares i educadors que ens proposen per tal de prevenir situacions de risc i ajudar els nostres infants i alumnes a navegar amb seguretat:


1. Familiaritzar-se amb Internet
2. Parleu obertament amb els infants i adolescents sobre l’ús d’Internet
3. Navegar junts
4. Informar-se sobre les eines de control
5. Preguntar en el centre educatiu quina política de seguretat segueixen
6. Establir regles bàsiques de seguretat a la llar i al centre educatiu
7. Col·locar l’ordinador a la vista de tots
8. Ensenyar els menors a navegar amb seguretat
9. Cercar llocs web segurs
10. Davant un possible problema, reaccionar a temps


Tots ells estan dirigits a que infants i alumnes arribin a:

Ser conscients que l’ordinador és una eina educativa que serveix per a comunicar-se de manera positiva.
Saber distingir entre els continguts d’Internet que són recomanables i els que no ho són.
Ser conscients que a Internet hi ha gent de tota mena, com a qualsevol altre lloc
Saber reaccionar de manera responsable i saber resoldre per si mateixos possibles situacions de risc.

En aquesta línia va néixer, també, i-Confiable. Es tracta d’un projecte enmarcat dins del plan Avanza del Ministeri de Indústria, Turisme i Comerç, promogut i gestionat per l’Ajuntament de Sabadell, amb la coordinació acadèmica de la Universitat Ramon Llull (URL) i la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), que té per finalitat millorar les competències digitals de la comunitat educadora i la cohesió social a partir d’un conjunt d’accions que conflueixen en la creació i dinamització d’una xarxa social de promoció de webs educatives confiables (anomenades i-Confis).


Una de les accions que han posat en marxa és el concurs de webs segurs, que té com a objectiu premiar la participació i la col·laboració d’internautes i centres educatius en la construcció d’un lloc web -http://www.i-confiable.net/index.php- recopilatori de llocs que acompleixen els criteris de confiabilitat per a infants i adolescents. Feu clic sobre la imatge per accedir a la web del concurs.


Article extret de: http://phobos.xtec.cat/crp-tarragones/zonatic-n/

No hay comentarios:

Publicar un comentario